Wednesday 11 March 2015

Lovely novel..

Dari mula chapter 1 hingga lah epilog ..ada je yg boleh buat aku ketawa dgn gelagat shazwan yg workholic dan dayah.
Yg buat aku tertarik nak habis baca novel ni sbb aku nak tahu mcmana dayah ni nak pikat suami dia yg ala-ala stone dan workholic tu.serius, apa yg aku blh ckp bila baca novel ni ku blh senyum sendiri, ketawa terbahak,geram dan marah..
Suka dgn watak dayah yang non stop berusaha nak pikat hati sang suami. Baca novel ni tahap stress hanya bape persen je..sbb novel more kepada kelakar.
Cerita yg santai..mmg berlaku dlm kehidupan harian kita. Mmg blh hadm sgt ..tambahan lagi cara penulis yg sempoi..akhir2 sekali mmg aku tak rugi beli novel ni setelah aku mengikuti dari laman blog penulis..



Anak Mak Cik Zara yang bernama Syazwan, workaholic orangnya. Siang, malam, pagi, petang, asyik kerja memanjang. Bila Dayah tahu bakal suami tanpa relanya ialah Encik Workaholic, dia kena bersiap sedia dari segi mental dan fizikal. Encik Workaholic itu calon terakhir keluarga. Baginya, lebih baik dapat orang yang mabuk kerja daripada mabuk perempuan! Jadi, kahwin ajelah.

“Kalau awak rasa saya tak sesuai hadir dalam hidup awak, beritahu awal-awal dan berterus terang. Tapi, jangan sekali burukkan saya depan keluarga awak semata-mata nak selamatkan diri awak nak elak perkahwinan ni!” - Dayah

Bila sudah kahwin, cabaran utamanya ialah sikap mabuk kerja si suami. Cemburu pun ada bila suami asyik layan kerja 24 jam seminggu. Bila sudah berbulan berkahwin, tapi tak ada progres, terpaksalah Dayah mulakan langkah kanan. Pikat hati dia! Mulalah tanya Pak Cik Google tip mengurat suami sendiri!

“Dayah, kau tahu tak, apa maknanya kalau seorang isteri bagi suaminya minum kopi malam-malam begini?” - Syazwan.
“Tak boleh ke?” - Dayah
“Kopi tongkat Ali?” - Syazwan
“Jangan salah faham! Saya tengok awak macam banyak kerja jadi, saya bancuhlah kopi ni untuk awak. Kalau awak tak nak minum, biar saya minum.” - Dayah

Tatkala misi baru hendak berjalan dengan lancar, muncul pula makhluk perosak rumah tangga. Linda namanya. Tapi Dayah bukan perempuan yang lemah. Semua serangan Linda dia tepis dengan baik. Cuma sikap suaminya yang buat acuh tak acuh saja yang menggores perasaannya. Mampukah Dayah memikat suami sendiri? Apa hubungan Syazwan dengan Linda sehingga Syazwan tidak berani menolak setiap permintaan Linda? Bolehkah perkahwinan mereka bertahan? Suamiku workaholic... bila nak jadi romantik?


No comments: