Monday 17 March 2014

Kek Labu gebu.

Sudah terlalu lama aku tak update blog aku, Dengan kengkangan masa dan kesibukan kerja serta badan terlalu penat membuat aku terpaksa melupakan hasrat hati untuk menulis dilaman ini. Baru-baru ini aku mencuba satu resepi yg aku dapat dari satu resepi dari Mat gebu..Thanks so much.
Kek aku gebu dan sedap rasanya. Kawan2 aku pun suka siap mintak resepi lagi.
                             Kek yang sudah masak dan baru keluar dari oven.

            





                                 Kek yang sudah disejukkan dan diletak diatas pinggan.



                                                    
                                RESEPI   "   KEK  LABU MANIS.


1  )   450 gram Labu yg dikopek dan dikukus sehingga masak serta dilenyek.
2 )  250 gram butter atau 1 cawan minyak jagung.
3 )  4 biji telur gred A atau 6 biji gred C
4 )   1 sudu teh garam *
5 )  1 1/2 sudu teh Baking powder *
6 )  1 sudu besar soda baikarbonat *
7 )  2 1/2 cawan tepung gandum  *
8 )  1 1/2 cawan gula castor
9 )  1 sudu teh esen vanilla
10 )  1 sudu besar susu tepung*

Tanda * diayak sebanyak 3 kali .
letak minyak atau butter dengan gula dan pukul sehingga putih dan kembang dengan hand wisk.
Lepas itu letak telur dan pukul lagi  sehingga gebu .
Masukkan Labu yang dilecek dan gaul sehinnga rata dan pukul perlahan.
Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata .
Panaskan oven dalam 180. 0 C . Sapukan majerin  di sekeliling didalam bekas   dan letakkan tepung gandum serta keluarkan lebihan nya.
 Masukkan adunan tadi  didalam bekas dan bakar selama 50 minit ke 1 jam.
Siap dihidangkan .Lebih sedap jika dibiarkan semalaman dan dimakan keesokan harinya.

SELAMAT MENCUBA.


3 comments:

Anonymous said...

Sedapnya

Anonymous said...

Thanks for resepi..saya akan cuba buat nanti..

jija

Zaimah Zakaria said...

Cubalah..