Saturday 22 March 2014

Cinta Yang hilang - Norhayati Berahim


Mestika adalah anak kepada seorang pensyarah motivasi yang terkenal tetapi dia tidak suka menonjolkan dirinya. Dia lebih akrab dengan ibu dan Tok Pit. Dia rasakan ayahnya tidak pernah mempraktikkan apa yang di ajarkan dan banyak amalan ayahnya bersanggah dengan akidah. Akhirnya, ayahnya berkahwin lain dan ibunya diceraikan. Dirinya dan Tok Pit telah dihina semasa menghadiri majlis persandingan ayahnya. Dia kecewa dengan ayahnya dan pilihan ayah. Selepas itu, dia diterima untuk melanjutkan pelajaran ke Belgium. Tok Pit yang bersungguh-sungguh menggalakkan dirinya untuk keluar negeri. Dua tahun dia belajar di sana. Di sana Mestika ketemu dengan Bagus, pemuda yang sedang melanjutkan Phdnya. Bagus pernah berkahwin tetapi bekas isterinya telah menduakannya. Bila ketemu Mestika, luka hatinya berakhir. Mestika amat sederhana orangnya tapi hatinya selalu memikirkan orang lain. Suatu hari Mestika ketemu dengan Datuk Salmah yang meminta pertolongan Mestika untuk menolong menarik balik anaknya, Rosie, yang ingin berkahwin dengan orang kafir. Mestika rasa dia bertanggungjawab untuk menolong Datuk Salmah sebagai seorang Islam. Bagus pula rasa dia lebih mudah untuk mendekati Rosie. Dalam diam Mestika rasa terluka dengan hubungan Bagus dan Rosie lalu salah sangka. Dia merajuk lalu meninggalkan Belgium tanpa jejak. Bertahun kedua mereka menderita kerana menanggung rindu. Atas desakan keluarga dan untuk melepaskan diri dari orang yang tak disukai, Mestika terima lamaran dari teman ibunya. Dia ke Belgium untuk kali terakhir. Disitu dia ketemu Bagus. Tapi hatinya terluka kembali bila Bagus menyatakan dia akan bernikah tak lama lagi. Mestika dan Bagus reda bahawa mungkin mereka tidak berjodoh. Di hari pernikahan mereka, Mestika amat terkejut bila dapati bahawa Bagus adalah suaminya. Mereka mulakan hidup baru. Ibu Mestika pula telah dengan rela hati mempelawa untuk menjaga anak-anak bekas suaminya yang cacat. Namun bekas suaminya itu masih belum betul-betul insaf walaupun telah ditazkirah oleh Tok Pit. Ibu Mestika menasihatkan dirinya untuk pulang ke isterinya..



Cinta adalah satu desah dalam nafas manusia, Manusia memerlukan ungkapan cinta bagi mereka perasaan , perhatian dan tangungjawap   itu gambaran rasa cinta.Setengah pula lebih mementingkan ungkapan kerana tanpa kata manis. Cinta itu seperti tidak cukup ramuannya. Apapun tafsiran , gambaran tentang cinta , sakit bukan sesuatu yang mudah untuk diatasi. Ada manusia berusaha untuk mencarinya semula dan ada yang membiarkan sahaja cinta itu pergi dan mengambil jalan memcari pengantinya. 
Cinta ....
Bahasa ringkas yang penuh makna sering gisar untuk meluahkan . Bukan takut bersuara tetapi takut mendengar jawapannya...    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       (   DARI NOVEL CINTA YANG HILANG - NORHAYATI BERAHIM )

No comments: