Saturday 25 February 2012

Lempeng atau penkek malaysia

Tak tahu kenapa hari ini teringin sangat makan lempeng cicah sambal bilis..balik kerja terus aku membuatnya.
Lebih2 lagi kawan2 cerita pasal lempeng hari ni..Ada2 aje kengkawan aku ini..Kecur air liur aku dibuatnya,
Hari ini langsung tak sentuh nasi...shukur akhirnya dapat juga aku membuat lempeng..
Lempeng kelapa pun sedap juga.jika dicicah dengan sambal atau kari ayam..



Ada yg suka lempeng pisang dan macam2 lagi. Kita juga boleh buat bermacam2 jenis lempeng..tak kira dari pisang , kelapa , tuna, ikang bilis, bawang dan sebagainya? Teringat aku zaman aku kecil2 dulu..kerana kepayahan dan kesusahan keluarga kadang2 ibu aku membuat lempeng sebagai pengalas perut kami adik beradik sebagai ganti nasi.  bila mengigatkan kisah dulu . aku rasa bersukur kerana kami adik beradik tidak pernah mengeluh dan sentiasa mengingati erti kepayahan dan kesengsaraan keluarga .

No comments: